Να στήνεις ιστορίες έτσι, για το τίποτα, ή, απ' της ζωής το κορυφαίο σημείο ξεκινώντας, και να τις κρεμάς χάντρα λαμπερή, καρδιά πιο κόκκινη, πάνω στο λευκό πανί. Να μαζεύεις όλα τα ξωτικά και τα νεραϊδοπαίδια της γης κάτω απ' την ημισέληνο να σου προδώσουν μαγικά μυστικά κι αυτά σαστισμένα, να σου λένε πως τα ξέρεις όλα. Να'χεις στα χέρια σου σταγόνες απ' το πρώτο μίγμα των αστεριών για να ράνεις εκείνη τη χορδή που κάνει όλες τις αισθήσεις τ' ανθρώπου να πάλλονται μαζί. Σύμπνοια, συνταίριασμα, ομοψυχία. Σε μια εικόνα. Και σε πολλές. Αρκεί να είναι εκεί, απέναντι. Στην οθόνη τη μεγάλη. Παραδείσου πόρτα και φεγγίτης εξόδου μαζί. Γιατί οι καιροί είναι τυφλοί. Μα τα δικά μας μάτια φτερουγίζουν -ενίοτε λαβωμένα- σε ουρανό κινηματογραφικό. Το σινεμά. Κι εικόνες του χαρτάκια με σημειώσεις. Μερικές, εδώ. Μαζί με το γιατί και το πως.
Ο Δόκτωρας με τις δεκαεφτά σαΐτες του, μ' έβαλε στόχο.
Απ' τα ίδια τον κερνώ.
Η Τολίτσα ζήτησε εφτά βήματα να βγουν από την σκοτεινή αίθουσα στο φως κι άλλα τόσα η Discolata.
Λογικά: Δεκαεφτά ο Δόκτωρας, εφτά η Τολίτσα κι εφτά η Discolata, μας κάνουν τριάντα και μία.
Κι αν σας φαίνεται άδικο, να σπείρω δώθε-κείθε μουσικές που χύθηκαν απ' τη μεγάλη οθόνη να σας γλυκάνω!
Η αγαπημένη μου Serenity έγινε η αιτία για το κείμενο που προλογίζει. Οι λέξεις που ξεχωρίζουν, δώρα δικά της που μεγάλωσαν...
Ο Νονός
Francis Ford Coppola
Ιστορία. Η ιστορία.
Μυθοποιημένη στο μυαλό μου, μάλλον γιατί βουτήχτηκα στα χειμαρρώδη, βίαια χρώματά της σε ηλικία τρυφερή, σηματοδότησε εντός μου την απαρχή του "Εγώ Πιστεύω και Διεκδικώ".
Παντιέρα ελευθερίας και αντίδρασης, επιθετικότητα γιατί ο κόσμος αλλάζει μέσα απ' την οργή, ορμή νιότης που υψώνεται και καταπίνει το θέαμα και γίνεται πρωταγωνιστής, ακόμα και σε στιγμές γκροτέσκο.
Τέχνη!
Εικόνα και Μουσική
Στη Φωλιά του Κούκου
Milos Forman
Ο Ταξιτζής
Martin Scorsese
"Κάποια μέρα, μια πραγματική βροχή θα παρασύρει όλα τα σκουπίδια απ'τους δρόμους".
Αποκάλυψη Τώρα
Francis Ford Coppola
Χέρι πέρα απ' τ' ανθρώπινα, εμπνευσμένο, πέταξε με φόρα στη μεγάλη οθόνη βλέμματα μύθων, οιμωγές απ' τα Τάρταρα, σοφίες πίσω από σκιές, πορείες-τελετουργίες μύησης, ψιθυρίσματα, κραυγές, μουσικές.
Μέθεξη στη λατρεία του Άρη;
Μπα... Αλήθειες ξάστερες.
Τόσο, που τσούζουν τα μάτια.
Ένα ανθρώπινο θαύμα που βουτά στη μουσική.
Ν' αγκαλιάσω το πανί. Να πω, έτσι τον θέλω τον κόσμο. Μου. Αυτό μου 'ρχότανε.
Την πρώτη φορά. και τη δεύτερη. Και ξανά και ξανά.
Ταινία, να μη χορταίνεις.
Γρονθοκόπημα σ' αγκυλωμένες ηθικές, λευτέρωμα σε όνειρο που έμοιαζε βουβό.
Να λες, "έτσι θα γίνω"!
(Oh Captain, my Captain...)
Η Ζωή Είναι Ωραία
Roberto Benigni
The Piano
Μαθήματα Πιάνου
Jane Campion
Χώθηκε κάτω από τα παπούτσια των απανταχού σινεφίλ κι έκλαψε βουβά. Γαντζώθηκε απ' τα χείλη τους κι έσπρωξε στη φωνή τους παράπονο μέγα.
Χωρίς λύτρωση, με θεϊκή μουσική και βροχή συναισθημάτων.
Άνοιξη, Kαλοκαίρι, Φθινόπωρο, Χειμώνας και Άνοιξη
Kim Kee Deok
Ποίηση. Χρόνος, τόπος, άνθρωπος, θεός. Ροή. Η ζωή ντυμένη ρόλους αρχέτυπων, ο Έρωτας γεύση όμοια με πρωτόγαλα λαίμαργα ρουφηγμένο, τ' αγγίγματα, οι μυρωδιές, οι αισθήσεις, όλα, ορυκτό πολύτιμο.
Mar Adentro
Η Θάλασσα Μέσα Μου
Alejandro Amenabar
Στάλες στα μάτια, ίδιος ποταμός.
Παρακολύμπησα.
Έξοχος ο Χαβιέρ Μπαρδέμ.
(Θυμηθείτε...)
Casablanca, Michael Curtiz. Η πρώτη σχηματοποίηση του Άντρα στην οθόνη, η Γυναίκα να στρογγυλεύει την αψιά κι ο Έρωτας σε ασπρόμαυρο φόντο, θολωμένος μες σε ομίχλη αεροδρομίου.
Psycho (Ψυχώ), Alfred Hitchcock κι η μουσική, ανατριχίλα.
Lawrence of Arabia (Ο Λώρενς της Αραβίας), David Lean, κορυφαίο έπος.
2001: A space Odyssey (Οδύσσεια του Διαστήματος), Stanley Kubrick, πρωτοταξιδέματα απόκοσμα και μελωδικά.
Otto e Mezzo (81/2), Federico Fellini. Όνειρο, για κάθε σκηνοθέτη.
The Postman Always Rings Twice (Ο Ταχυδρόμος Χτυπάει Πάντα Δυό Φορές), Bob Rafelson (remake). Ο Έρωτας κι η ειμαρμένη, το πάθος κι η πληρωμή του. Σκηνές, έξοχα κλασικές.
American Beauty, Sam Mendes. Χαρακιά σε καλοθρεμμένο μάγουλο κι η μουσική, μέλι.
Breaking the Waves (Δαμάζοντας τα Κύματα), Lars von Trier. Άλλα χαστούκια δυνατά σε πρόσωπο χιλιοφιλημένο. Ανατροπές παγιωμένων αντιλήψεων περί έρωτα, αιρετική ματιά, αγωνίες ψυχής, νυχιές και χάδια, ένας κόσμος τούμπα. Έρωτας. Πάει να πει, Επανάσταση.
Amélie (Αμελί), Jean Pierre Jeunet. Χαρά όπως μουσική και μουσική ίδια χαρά!
Shine (Ο σολίστας), Scott Hicks. Άνθρωπος, πόνος, συγκινήματα, παλέματα, πλήκτρα δαιμονισμένα. Λύτρωση. Φως!
Underground, Emir Kusturica. Πατρίδες, σύνορα εντός και στους χάρτες της γης, αίμα συγγενικό, γη κοντινή, Διόνυσος που καλεί.
La Pianiste (Η Δασκάλα του Πιάνου), Michael Haneke. Έρωτας που σπάει βιτρίνες και κυλιέται σε θρύψαλλα, εικόνες που δημιουργούν παράσιτα, βαθιά ανθρώπινες ανάγκες που σφίγγονται γερά, κότσος στα μαλλιά. Δύναμη. Και μαζί, ό,τι πιο τρωτό.
Fried Green Tomatoes (Πράσινες Τηγανιτές Τομάτες), Jon Avnet. Γυναίκες που πορεύονται, σμίγουν, απομακρύνονται, γδύνουν τα συναισθήματά τους και ζούν. Θαυμάσιος τρόπος να ζεις!
The Hours (Οι Ώρες), Stephen Daldry. Γυναίκες ξανά. Το όνειρο κι η στιγμή που το δίνει, που το σβήνει, το τέλος σαν αρχή, τα κορμιά που σπαρταράνε στον έρωτα και στο θάνατο. Κι η μουσική, μάγισσα.
Dogville Lars von Trier. Κόμποι αριστερά στο στέρνο. Και στο στομάχι. Αγριάδες, όπως οι ανθρώπινες. Και η θεατρική ατμόσφαιρα μέθη και λυγμός.
21 Grams (21 Γραμμάρια), Alejandro González Iñárritu. Συγκλονιστική. Τόσο, που μοιάζει αληθινή. Σαν θάνατος.
The Sixth Sense (Η Έκτη Αίσθηση), M. Night Shyamalan. Ευφυέστατη. Ως σύλληψη, ως πραγματοποίηση. Κι ως θέαση, πολύτιμη εμπειρία.
Trois couleurs: Bleu (Μπλέ Ταινία), Krzysztof Kieslowski. Μέγιστες αξίες από έναν κορυφαίο Δημιουργό. Και η Τέχνη γιορτάζει!
Η σειρά δεν είναι αξιολογική.
Ο τίτλος είναι στίχος της Λίνας Νικολακοπούλου.
Green fried tomatoes. Απο τοτε που ειδα την ταινια, ενα απο τα αγαπημενα μου φαγητα.
Και ολες οι αλλες ταινιες που περιγραφεις - για τους ιδιους λογους με τους δικους σου.
Υ.Γ. διαφωνω ομως με τον τιτλο του ποστ. ;-)